Brukervilkår

Generelle vilkår 

Disse generelle vilkårene ("Vilkårene") gjelder mellom deg som kunde ("kunden", "deg") og foodora AS, org. nr. 996691349, adresse Waldemar Thranes gate 98, 0175 Oslo  ("foodora"), ved kjøp av gavekort ("Gavekort") som leveres via gavekort.foodora.no ("Hjemmesiden") for bruk ved bestillinger på foodora.no eller foodoras nedlastbare mobilapp (samlet "foodoras plattform" eller "plattformen"). Ved å kjøpe Gavekort via Hjemmesiden bekrefter du at du har lest og godtar Vilkårene. Vilkårene utgjør den fullstendige reguleringen mellom deg og foodora angående kjøp av Gavekort. foodora forbeholder seg retten til å oppdatere Vilkårene fra tid til annen, og ved å legge inn en bestilling godtar du de til enhver tid gjeldende Vilkårene.

Gavekort som selges via Hjemmesiden kan ikke videreselges.

Hvis du har spørsmål om Vilkårene, kan du kontakte vår kundeservice på support@foodora.no.

  1.     Kjøp og levering

Ved kjøp av Gavekort på Hjemmesiden står foodora som selger. Gavekortet kan igjen brukes som betalingsmiddel ved bestillinger på foodoras Plattform i henhold til de generelle vilkår for kjøp via Plattformen. 

Når du har kjøpt et Gavekort via Hjemmesiden mottar du en kode for Gavekortet som leveres til den e-postadressen du oppga ved kjøpet. Når du foretar et kjøp via Hjemmesiden bekrefter du og godkjenner at ordrebekreftelse og kode sendes til den oppgitte e-postadressen, og du er ansvarlig for å gi korrekte opplysninger. Om du ikke mottar en mail med kode etter kjøpet, ber vi deg om å kontrollere søppelpost-mappen din eller kontakte vår kundeservice eller support@foodora.no

foodora forbeholder seg retten til at foodora eller foodoras partnere kan bli forhindret fra å levere gavekort og/eller koder, og i så fall kan bestillingen helt eller delvis kanselleres og det tilsvarende beløpet refunderes. 

Vær oppmerksom på at bruken av Gavekortet/koden ikke er lenket til den oppgitte e-postadressen ved kjøp og at foodora ikke kompenserer for tapte Gavekort eller koder. 

  1.         Pris

Prisen for Gavekortet er, om ikke annet fremgår, Gavekortets pålydende verdi og vises på Hjemmesiden ved bestilling. foodora forbeholder seg retten til løpende å oppdatere priser og/eller Vilkår for Gavekort med virkning for Gavekort og kjøp er gjort etter at endringene er trådt i kraft. 

  1.         Generelt om Gavekort

Gavekort som selges via Hjemmesiden er gyldige i ett (1) år fra kjøpsdato. Gavekortet har en fast pålydende verdi som fremgår ved kjøpstidspunktet og i ordrebekreftelsen, og kan kun brukes ved kjøp fra restauranter og butikker via foodoras Plattform. Gavekort kan ikke løses inn mot kontanter og foodora refunderer ikke ubrukte gavekort etter at gyldighetsperioden er utløpt. 

Gavekortet utstedes av foodora i form av en kode som kan brukes ved én (1) kjøpsanledning og kan ikke kombineres med andre rabattkoder eller kuponger ved bestilling på Plattformen. Vouchers, Gavekort eller rabattkoder som gjelder på Plattformen kan ikke brukes for kjøp av Gavekort. 

Eventuelt beløp på Gavekortet som overstiger totalbeløpet for bestillingen som koden til Gavekortet brukes til på Plattformen, forbrukes uavhengig av om hele beløpet benyttes eller ikke. Hvis bestillingsverdien overstiger Gavekortets beløp, kan man betale overskytende med vanlige betalingsmidler som fra tid til annen gjøres tilgjengelig på foodoras Plattform. 

Enkelte partnere og produkter på foodoras Plattform kan være unntatt fra tilbud, kampanjer og vouchers, inkludert Gavekort, og med mindre noe annet er oppgitt ved bestilling, kan kun én kode løses inn eller brukes per bestilling. Videre kan Gavekort kun benyttes før bestillingen er fullført på Plattformen og kan ikke brukes på bestillinger som allerede er lagt inn. 

Ved bestilling via foodoras Plattform gjelder for øvrig det som fremgår av de generelle vilkårene på Plattformen på bestillingstidspunktet og det som der er nevnt vedrørende gavekort og “Vouchers”. 

Ved misbruk eller uautorisert kjøp eller bruk av Gavekort kan foodora velge å si opp, tilbakekalle eller ugyldiggjøre disse, og foodora forbeholder seg retten til å belaste kunden for slik aktivitet og suspendere kunder som kontinuerlig misbruker Hjemmesiden eller foodoras Plattform på utilbørlig måte. 

 

  1.         Betaling

Betaling skjer direkte ved kjøp via Hjemmesiden med bank-/kredittkort eller med andre betalingsmidler som tilbys via Hjemmesiden på bestillingstidspunktet.

  1.     Dine forpliktelser som Kunde hos foodora

Gjennom å godkjenne Vilkårene og gjøre bestillinger gjennom Hjemmesiden bekrefter du at du er minst 18 år og at det ikke foreligger noen hindringer for at du skal kunne godkjenne disse Vilkårene med bindende virkning. Du bekrefter at du er innehaver av de bank-/kredittkort som benyttes for kjøp på Hjemmesiden. Du er ansvarlig for at informasjonen du oppgir ved kjøp er korrekt. 

Du har ikke rett til å bruke foodoras varemerke eller firmanavn utover det som kreves for bruk av Hjemmesiden eller våre tjenester ellers. 

Ved svindel, misbruk eller feilaktig eller uautorisert bruk av Hjemmesiden og/eller Gavekort, forbeholder foodora seg retten til å nekte kjøp gjennom nettsiden og å belaste Kunden for kostnader og skader som påføres foodora eller partnere.

  1.     Håndtering av personopplysninger og databeskyttelse

Dine personopplysninger behandles i samsvar med foodoras gjeldende personvernspolicy, og gjennom å godkjenne Vilkårene er du klar over at vi kan sende e-post eller meldinger om din bestilling. 

  1.     Angrerett

Du har rett til å angre kjøpsavtalen, dvs. utøve din angrerett, gjennom å varsle oss om dette innen 14 dager etter kjøpet (“Tidsfristen”). Du kan lese mer om angrerett og hva som gjelder, inkludert hvilke produkter og tjenester som er unntatt fra angrerett, på Forbrukertilsynets nettside. 

Skjema for å benytte angreretten finner du her. Informasjon om firmaet du kjøpte produktet fra (dvs. foodora eller partneren) vises på kvitteringen. 

Etter å ha mottatt melding om at du ønsker å benytte din lovfestede angrerett, refunderer foodora beløpet for kjøpet med samme betalingsmiddel som du brukte til å betale for Gavekortet innen 14 dager, med mindre annet er avtalt.

 

 

  1.     Kundeservice

Hvis du har spørsmål om Hjemmesiden eller kjøp ber vi deg kontakte vår kundeservice. Du når vår kundeservice via skjemaet på Hjemmesiden her. Alternativt kan du kontakte oss via e-post på support@foodora.no. Vi tar sikte på å komme tilbake til deg innen 48 timer. 

  1.     Øvrig
  • foodora forbeholder seg retten til å overføre sine rettigheter og plikter i etter Vilkårene til tredjepart, forutsatt at den overtakende tredjeparten forventes å oppfylle sine forpliktelser etter Vilkårene på en måte som for Kunden er tilfredsstillende. 

Kunden kan ikke overføre sine rettigheter eller forpliktelser etter Vilkårene til tredjepart. 

  • foodora har rett til å kreve erstatning fra deg for eventuell skade som foodora påføres som følge av ditt brudd på Vilkårene. 

I tillegg til det som ellers fremgår av Vilkårene, gjelder følgende for foodoras ansvar overfor deg som Kunde (med mindre annet er fastsatt i ufravikelig lov):

  • foodora er ikke ansvarlig for uautorisert tilgang til eller endring av informasjon som Du sender til foodora eller materiale eller informasjon som Du mottar. foodora er dessuten ikke ansvarlig for kriminelle handlinger begått ved bruk av foodoras tjenester som trusler eller ærekrenkelser, eller for uanstendigheter eller forstyrrende, støtende, upassende eller ulovlig innhold eller oppførsel fra noen brukers side.
  • foodora er ikke ansvarlig for noen direkte eller indirekte skader forårsaket av din bruk av Hjemmesiden, foodoras Plattform og/eller tjenester, eller informasjon fra foodora. Dette gjelder imidlertid ikke dersom foodora har påført deg skade forsettlig eller grovt uaktsomt.
  • foodora forbeholder seg retten til å deaktivere Gavekort eller stenge tjenestene hvis Kunden har gitt ufullstendig eller feilaktig informasjon under registreringen, i tilfelle force majeure-lignende hendelser som en pandemi, inkludert Covid-19, naturkatastrofer, krig, terror handlinger, politisk uro, streik, lockout, blokade eller annen kontraktsmessig hindring, brann, ulykke eller andre forhold utenfor foodoras rimelige kontroll, eller andre forhold som vesentlig kompliserer eller forringer forutsetningene for at levering skal gjennomføres. foodora forplikter seg til å varsle Kunden så raskt som mulig dersom leveringen kan være forsinket eller ikke blir levert i det hele tatt (ved manglende levering vil hele ordrebeløpet bli refundert).
  1.     Lovvalg og tvisteløsning

Tvister angående tolkning eller anvendelse av disse Vilkårene skal tolkes i samsvar med norsk lov.

Dersom det oppstår en tvist mellom foodora og Kunden, må partene først forsøke å løse tvisten ved avtale. Hvis partene ikke blir enige, skal tvisten forsøkes løst ved mekling hos Forbrukertilsynet. Om slik mekling ikke lykkes, skal saken bringes inn for ordinære domstoler. 

Hvis du som kunde er bosatt i EU/EØS, har du også rett til å bruke den europeiske plattformen for online tvisteløsning levert av EU-kommisjonen for løsning av enhver tvist. EU-nettstedet for tvisteløsning er tilgjengelig her